«Вороги преси – 2010»: версія ІМІ та КНМП
«Телекритика»
03.05.2011 17:00
3 травня, з нагоди Всесвітнього дня свободи преси, Інститут масової інформації та Київська незалежна медіа-профспілка підбили підсумки всеукраїнського антирейтингу «Вороги преси – 2009»
1.Президент України Віктор Янукович
Кількість балів: 274

Порушення: 

15.06.10 Охоронці президента Януковича застосували силу до журналіста каналу СТБ Сергія Андрушка, коли він знімав виступ президента на виставці «Агро-2010». «Мій оператор пішов за ним разом з іншими. А я трохи запізнився, бо складав техніку, шнури... Коли я теж попрямував за ним, то дорогу мені перекрив невідомий чоловік», — розповів Андрушко. На прохання журналіста представитися, чоловік відповів відмовою. Коли невідомі побачили, що інцидент знімає оператор, вони відпустили Андрушка. Пізніше, цього ж дня, Управління державної охорони висловило жаль за непорозуміння, яке мало місце між працівниками правоохоронних органів та журналістом телеканалу СТБ Сергієм Андрушком під час відвідання президентом Віктором Януковичем виставки.


07.02.2010 В Донецькій області на виборчі дільниці не впускають журналістів газети КВУ «Точка зору». Ці правопорушення мали місце  на дільниці № 41та  № 42. Голова комісії заявив, що він не визнає посвідчення, і в грубій формі закликав журналістів залишити приміщення. При цьому член комісії від кандидата Віктора Януковича викликав представника міліції і сказав, що вони не мають права знаходитися навіть на території, яка відноситься до дільниці. У той же час на сусідній дільниці (ДВК № 47), крім офіційних спостерігачів від Януковича, присутні 5 кореспондентів видань «Горизонт», «Вести» і з посвідченням працівників ЗМІ без зазначення назви видання


07.02.2010 Рівненських журналістів не впустили на дільницю в м. Сарни через відсутність редакційного завдання. «Голова комісії — представник від Віктора Януковича — не допустила на виборчу дільницю журналістів. Мотивувала тим, що для допуску на дільницю вони повинні показати дане їм редакційне завдання у письмовому вигляді», — повідомив з обласного штабу Юлії Тимошенко Володимир Попик.


21.04.2010 Більшість журналістів, які були акредитовані на зустріч президентів Дмитра Медведєва та Віктора Януковича не мають можливості поставити питання на їхній прес-конференції. Згідно з інструкцією співробітників прес-служби обох президентів до зустрічі були допущені окремі журналісти. З російської сторони потрапили майже всі, а список з української сторони визначався Адміністрацією президента. Тому більшість журналістів будуть спостерігати за прес-конференцією з прес-центру, куди транслюватимуться лише протокольні моменти, а також сама прес-конференція. Але це не дає можливості поставити запитання. Кореспондент "Української правди" не потрапив до жодного списку акредитації, хоча напередодні акредитувався та надавав свої персональні паспортні данні у прес-службу обласної державної адміністрації Харківської області, яка проводила акредитацію. За їх словами, остаточний список акредитованих ЗМІ був затверджений Адміністрацією президента.

04.06.2010 Редактора газети «Правдошукач» Юрія Шеляженка не пустили на прес-конференцію з Віктором Януковичем, яка відбувається в «Українському домі» для представників центральних, регіональних та іноземних ЗМІ. «Вчора, 3 червня, прес-служба глави держави підтримала мою заявку про акредитацію на прес-конференцію, присвячену 100 дням перебування Віктора Януковича на посаді президента України. Проте, коли я прийшов на подію, мого прізвища не було виявлено у списках акредитованих. Я намагаюся додзвонитися в адміністрацію президента, щоб вияснити непорозуміння, але ніхто не бере слухавку. У разі, якщо мені ніхто не дасть пояснень щодо цього непорозуміння,  я звернуся в суд», — сказав Шеляженко.


10.06.2010 З сюжету «1+1» про 100 днів Віктора Януковича була прибрана критика дій влади, а відео з акції руху «Стоп цензурі!» не вийшло в ефір ТСН. Так, автор сюжету про підсумки 100 днів діяльності президента Ігор Бондаренко сказав, що після вичитки його матеріал зазнав суттєвих змін. За словами Бондаренка, його сюжет редагував випусковий редактор підсумкового випуску ТСН Роберт Опаленик. У свою чергу, журналістка Тетяна Коваленко розповіла, що її відео з акції «Марш за свободу слова» не ввійшло в ефір підсумкового випуску. Опаленик у своїх коментарях заявив: «Ми викинули з випуску ще три сюжети, і всі вони напевно були важливі. Про "Стоп цензурі!" не було сюжету. Була начитка. Всі начитки були викинуті через те, що у нас не вистачило часу, бо всі сюжети зробили більшими. Те, чим завжди жертвується, це начитка» За інформацією джерел, матеріал про акцію «Стоп цензурі!» не вийшов в ефір, бо на початку випуску редактор доставив кілька малозмістовних синхронів Януковича, яких раніше у верстці не було. Коментуючи ситуацію навколо сюжету про 100 днів Януковича, Опаленик зазначив: «У моєму випуску не виходить жодного сюжету, який би я не редагував. Я — редактор». Він також пообіцяв з'ясувати з автором сюжету, в чому полягають його звинувачення.

22.06.2010 Співробітники Управління державної охорони заборонили журналістам газети «ВВ» фотографувати кортеж президента України Віктора Януковича. Інцидент з охоронцями президента стався вранці на Подолі, навпроти Гаванського мосту. Перед появою кортежу Януковича на вулиці з'явилися з десяток людей у формі і розмістилися на відстані 20-30 метрів один від одного вздовж усієї траси в центр. У цей час журналістами «ВВ»зацікавився чоловік у цивільному, який невідомо звідки взявся. Він заявив співробітникам видань, що «він з УДО» (Управління державної охорони) і поцікавився їхньою роботою. Після того, як представники ЗМІ представилися і повідомили, що «фотографують естакаду, дорогу і все таке інше», людина з Держохорони сказала їм, що тут має проїхати президент і наказала стояти на місці. Старший охоронець зажадав від журналістів посвідчення і заявив, що перебувати будь-кому у зоні проїзду особи, що охороняється, а тим більше фотографувати кортеж президента, заборонено.


23.06.2010 Журналістів, акредитованих на засідання Кабінету міністрів за участю президента Віктора Януковича, не допустили до зали засідань. Прес-секретар прем'єра Віталій Лук'яненко пояснив, що в залі засідань для журналістів не вистачило місця. «Було вирішено зробити два пули: операторів, які перебувають всередині, і пул тих, хто пише, які можуть дивитися трансляцію по телевізору. Це зроблено з огляду на те, що в залі немає місця», — сказав Лук'яненко. Він також зазначив, що не чув нарікань з цього приводу від журналістів. На розширеному засіданні уряду 23 червня присутні президент Віктор Янукович та голова Верховної Ради Володимир Литвин, у залі також сидять представники адміністрації президента.

01.07.2010 Інформацію про конфуз адміністрації Януковича не випустили в ефір «1+1». Інформація про помилки в оформленні бізнес-форуму за участі президентів України Віктора Януковича та Шрі-Ланки не потрапила у вечірній випуск ТСН. Начитка з відео на цю тему була написана, змонтована і повністю готова до ефіру о 19:30, за інформацією джерела з каналу. Більше того, анонс цієї теми був оголошений ведучим на початку вечірнього випуску, однак глядачі сюжету так і не побачили. «Чому начитка була знята з ефіру — невідомо. Принаймні пояснення «не влізло» не підходить. У вчорашньому випуску був "недобір" 53 секунди, тоді як сама начитка не більше 15 секунд», — зазначив співрозмовник.

30.09.2010 У донецького кореспондента «Газети по-українськи»Тетяни Светницької охорона президента Віктора Януковича видалила з фотоапарату частину знімків. «Після закінчення засідання міжнародного інвестиційного саміту Янукович попрямував до свого кортежу. Охорона "утилізувала" всі фото, які були зроблені під час посадки президента у авто», — повідомляє сайт видання. Як зазначає газета, Светницька розповіла, що «до неї підбіг один із бодігардів і сказав, що не можна фотографувати посадку і висадку керманича країни у кортеж». Пізніше підійшли ще кілька охоронців. Вони переглянули останні знімки і видалили їх. Інформацію про інцидент передали по рації. Фотоапарат кореспонденту повернули. Крім того, записали усі дані з редакційного посвідчення.

11.08.2010 Перед ефіром менеджмент каналу «1+1» заборонив репортаж Мирослава Отковича про ремонт дороги до дачі президента Віктора Януковича. Згодом редактор зміг захистити сюжет та пустити його в ефір. Про це повідомляє автор репортажу, Мирослав Откович, в рубриці «колонка» на «Українській правді». «Генеральний директор телеканалу «1+1», Олександр Ткаченко, зі слів редакторів, о 19.20 (за десять хвилин до ефіру) заборонив показувати мій сюжет про VIP дорогу, яку будують від Києва до Вишгорода. Зрештою, сюжет вийшов в ефір через принципову позицію редактора, хоча і у зміненому вигляді», — зазначає автор сюжету та журналіст «1+1» Мирослав Откович в колонці «Української правди». Топ-менеджера, зі слів редакторів, найбільше дратували будь-які згадки про те, що це дорога, якою буде їздити президент».


11.10.2010 «Українська правда»подала позов проти президента Віктора Януковича в зв'язку з відмовою повідомити, засновником якого акціонерного товариства є Янукович. Про це повідомляється на сайті видання. Позов поданий до Вищого адміністративного суду, який його прийняв до розгляду. Ухвалою від 5 жовтня відкрито провадження по справі, яка розглядатиметься колегією суддів у складі п'яти осіб. Інтереси «Української правди» у справі представлятиме Інститут масової інформації. Позовною вимогою «Української правди» є зобов'язати президента України Януковича надати повну назву емітента акцій, якими він володіє. Як відомо, 4 червня 2010 року «Українська правда» подала інформаційний запит до адміністрації президента України щодо надання інформації про те, акціонером якого господарського товариства виступає президент Янукович.


2. Прем’єр-міністр Микола Азаров
Кількість балів: 242

Порушення:
29.11.2010  Охоронці прем'єр-міністра Миколи Азарова грубо перешкоджали знімальній групі 5-го каналу у виконанні професійних обов'язків. Про це у своєму блозі на «Телекритиці» написав журналіст 5-го каналу Азад Сафаров. «У суботу під час відвідин президентом України Віктором Януковичем та очільником уряду Миколою Азаровим наметового містечка на Майдані Незалежності, мені, журналістові, та операторові (Олена Сорокіна) не дали пройти в намет, де з підприємцями спілкувався Азаров», — пише Сафаров. Охоронці проігнорували прохання Сафарова назватися і показати посвідчення. Коли прем'єр-міністр виходив із намету, журналіста й оператора почали грубо відштовхувати чимдалі від намету.

20.09.2010 Прес-секретар прем'єра Віталій Лук'яненко вимагав від журналістів перед інтерв'ю з Миколою Азаровим повністю узгодити, яким у результаті буде матеріал. Про це повідомляє оглядач журналу «Кореспондент» Ірина Соломко. За її словами, з початку літа вона намагалася взяти інтерв'ю в Азарова й надіслала відповідний запит. У відповідь Соломко отримала від прес-секретаря прем'єра смс, у якому умовою інтерв'ю звучало узгодження усіх деталей того, як воно буде опубліковане. «Оточення Азарова висувало до нас вимоги щодо погодження — і тексту, і фотографій, і заголовків, усього того, що має вийти. Зрозуміло, що в нас таких умов бути не може, бо ми дотримуємось європейських журналістських стандартів», — сказала журналістка. Прес-секретар прем'єр-міністра Віталій Лук'яненко запевняє, що не висував журналістам вимог щодо надання інтерв'ю Миколою Азаровим і не погрожував їм.



3.Начальник Головного управління житлового господарства КМДА Володимир Стороженко 
Кількість балів: 207

Порушення:


08.04.2010. Чиновник Київміськдержадміністрації вирвав із рук журналіста телеканалу СТБ Сергія Андрушка мікрофон та викинув його в урну.

4. Депутат Юрій Вербилюк
Кількість балів: 203

Порушення:

04.10.2010 Депутат Житомирської районної ради від БЮТ Юрій Вербилюк застосував силу проти регіонального кореспондента газет «День» та «Замок володарів». Депутат силоміць забрав у Дмитра Сінченка диктофон, схопив журналіста за комір, кинув його на диван. Він погрожував, що журналіст ніколи не знайде роботи в Житомирі, звинувачував його у шпигунстві. Інцидент стався 4 жовтня в Житомирі.

5. Народний депутат від Партії регіонів Михайло Чечетов
Кількість балів: 188

Порушення:

28.10.2010 Народний депутат від Партії регіонів Михайло Чечетов пригрозив закрити ток-шоу «Київський форум», яке виходить на КДР ТРК. Як повідомили у редакції програми, про це він заявив у прямому ефірі під час обговорення теми «Секонд-хенди під прицілом: чи зникне дешевий одяг зі столичного ринку?».
28.10.2010. Михайло Чечетов погрожував закрити ток-шоу «Київський форум», що виходить на КДР ТРК. Про це він заявив у прямому ефірі.

6. Голова Черкаської обласної адміністрації Сергій Тулуб
Кількість балів: 179

Порушення:

15.07.2010 Голова Черкаської облдержадміністрації Сергій Тулуб ініціював звільнення генерального директора Черкаської обласної державної телерадіокомпанії «Рось» Михайла Калініченка. «Ми ініціювали питання кадрового оздоровлення керівництва ОДТРК», — сказав пан Тулуб на прес-конференції. Михайло Калініченко у коментарі  зазначив, що вважає таке рішення Тулуба тиском на нього як керівника і журналіста. Серйозні звинувачення керівника Черкаської ОДТРК «Рось» щодо утисків з боку голови Черкаської облдержадміністрації Сергія Тулуба не стали предметом розгляду і реагування влади. Натомість М.Калініченка було звільнено наказом Держкомтелерадіо на підставі, що він викладає (з незначним навчальним навантаженням) в черкаському університеті.

7. Голова Житомирської міської ради Володимир Дебой
Кількість балів: 177

Порушення:

24.12.2010 Близько 20 журналістів житомирських видань і телеканалів не пускають на засідання сесії Житомирської міської ради, яка проходить сьогодні, 24 грудня. На першому і другому поверхах на підходах до сесійної зали стоять правоохоронці, не пропускаючи ані журналістів, ані відвідувачів. До початку сесії заборонено перебувати навіть в коридорі. За словами міліції, розпорядження не пускати представників ЗМІ вони отримали від «керівництва». В цей день на сесії Житомирська міськрада повинна затвердити регламент, за яким в сесійний зал допускаються тільки телекамери та фотографи. Журналістам дозволено вхід через бокові сходи на балкон, при цьому відсутня фізична можливість будь-якого контакту з депутатами.

8. Заступник міського голови Кременчука Микола Порицький
Кількість балів: 172

Порушення:
28.01.2010 У Кременчуку Полтавської області заступник міського голови Микола Порицький заборонив журналістам бути присутніми на робочій нараді керівників комунальних підприємств. М. Порицький заявив, що не запрошував представників ЗМІ, а тому вимагає від них залишити приміщення. Віце-мер проігнорував аргументи журналістів газет «Кременчуцький Телеграф» і «Програма плюс» про те, що на таких нарадах обговорюються питання, що безпосередньо стосуються всіх жителів міста, і тому пресі важливо про це інформувати. При цьому він заявив: «Вам ця інформація не потрібна. А що потрібне — надасть прес-служба».


9. Депутат Дніпропетровської міськради Загід Краснов
Кількість балів: 165

Порушення:

06.02.2010 У Дніпропетровську журналістів силою вивели з заходу, де проводилася зустріч депутата міськради, представника екс-кандидата в президенти Сергія Тігіпка, лідера організації «Громадська сила» Загіда Краснова. Зустріч з жителями Ленінського району міста відбувалася всупереч тому, що  передвиборна агітація була вже заборонена. Як стало відомо журналісту «Нового моста», програма спілкування передбачала обговорення майбутнього другого туру президентських виборів, а також пряму агітацію за одного з кандидатів на пост президента України.


10. Перший заступник міського голови м.Ровеньки Олександр Тимошенко
Кількість балів: 162

Порушення:

29.06.2010 Трудовий колектив комунальної газети «Вперед, Ровеньки» (місто Ровеньки Луганської області) заявляє про  тиск з боку міської влади. Головний редактор видання Світлана Щабельна наголошує, що представники міської ради, зокрема, перший заступник міського голови Олександр Тимошенко та член Ровеньківського виконавчого комітету, помічник народного депутата Володимира Ландика Галина Буйніченко проводили наради виконкому міської ради, під час яких розбирали матеріали газети. За її словами, від представників влади лунали звинувачення у тому, що газета відмовляється друкувати матеріали міської ради. Як каже Світлана Щабельна, до редакції надходили листи з проханням друкувати різні матеріали на безоплатній основі. Окрім цього, пані Світлана розказала, що були прийняті зміни до статуту газети на закритій сесії міської ради, де було визначено, що «вся виробнича та фінансово-господарська діяльність буде затверджуватись на сесії міської ради».


Наступні 13 сходинок антирейтингу посіли:

11. Голова фракції НУНС-ЄЦ у Закарпатській обласній раді Іван Балога.
12. Голова Гадяцької районної ради Анатолій Цимбал.
13. Голова обласної державної адміністрації у Хмельницькому Василь Ядуха.
14. Міський голова Кременчука Олег Бабаєв.
15. Співвласник холдингу «Главред-медіа» Ігор Коломойський.
16. Власник газети Kyiv Post Мохаммад Захур.
17. Голова Севастопольської МДА Валерій Саратов.
18. Президент НТКУ Єгор Бенкендорф
19. Народний депутат Ян Табачник.
20. Голова Донецької ОДА Анатолій Близнюк.
21. Голова СБУ Валерій Хорошковський.
22. Міністр освіти, науки, молоді та спорту Дмитро Табачник.
23. Головний архітектор м.Києва Сергій Целовальник.
З переліком їхніх порушень можна ознайомитися тут.

Нагадаємо, що за підсумками рейтингу «Вороги преси-2009» за версією ІМІ та КНМП, перші три позиції посіли генеральний прокурор Олександр Медведько, народний депутат України Олександр Ткаченко та прем`єр-міністр Юлія Тимошенко.
Раніше, 29 квітня, власний рейтинг ворогів преси оприлюднила Національна спілка журналістів України. Першість у ньому посів народний депутат України і телевелучий Ян Табачник. На другому місці - голова Білопільської районної ради на Сумщині Василь Кубрак. Третім у цьому переліку єголова Сахновщинської районної ради (Харківська область) Володимир Прядко.
  
 Історія «Ворогів преси»:

 

«Вороги преси-2010»: версія НСЖУ

 

«Вороги преси-2009»: версія ІМІ та КНМП

 

«Душителі української журналістики-2009»: версія НСЖУ

 

«Вороги преси-2008»: версія ІМІ та КНМП

 

«Вороги української журналістики-2008»: версія НСЖУ

 

«Вороги преси-2007»: версія ІМІ та КНМП

 

«Душителі свободи слова-2007»: версія НСЖУ

 

«Вороги преси-2006»: версія ІМІ та КНМП

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі наших відвідувачів:
matar // 03.05.2011 19:21
А где Шувалков?
    +Додати
    * тільки для зареєстрованих користувачів
     введіть код:


    Всі коментарі
    Читайте також:
    НОВЕ НА «ТЕЛЕКРИТИЦІ»
    12:15 25.07.2016
    Ирина Навольнева для «Телекритики»