Нацрада подала до суду на дистрибутора російських каналів – компанію «Торсат» з групи «Інтер»
20.03.2014 13:54
Нацрада просить суд визнати «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР-Планета», «Россия-24» і «НТВ Мир» такими, що не відповідають законам України та Європейській конвенції про транскордонне телебачення

Сьогодні, 20 березня, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення подала позов до Окружного адміністративного суду міста Києва проти компанії «Торсат» (дистрибутор російських каналів в Україні, входить до медіагрупи «Інтер») з вимогою визнати російські телеканали «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР-Планета», «Россия-24» і «НТВ Мир» такими, що не відповідають законам України та Європейській конвенції про транскордонне телебачення. Про це «Телекритиці» повідомила заступник голови Нацради Лариса Мудрак.

 

Як ідеться в позові, копія якого є в розпорядженні «Телекритики», ТОВ «Торсат» згідно з угодами отримало право на розповсюдження на території України іноземних програм (телеканалів) «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР-Планета», «Российский информационный канал "Россия-24"», «НТВ Мир». Виробником цих програм (телеканалів) є Російська Федерація, яка не входить до Європейського Союзу та не ратифікувала Європейську конвенцію про транскордонне телебачення, а отже зміст призначених для ретрансляції на території України цих програм має бути адаптованим до вимог законодавства України.

 

6 березня до Нацради звернулася Ради національної безпеки і оборони України (на підставі власного рішення від 1 березня) з вимогою невідкладного розгляду питання щодо інформаційної безпеки України, зважаючи на складну ситуацію, що виникла після російської військової агресії на території України.

 

Моніторинг Нацради (який триває з 1 березня по сьогоднішній день) контенту «Первого канала. Всемирная сеть», «РТР-Планета», «Россия-24» і «НТВ Мир» зафіксував ряд грубих порушень Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (ч. 7 ст. 4, ст. 6 та ст. 42) та Європейської конвенції про транскордонне телебачення.

 

«Головною темою та характерною особливістю інформаційних та інформаційно-аналітичних передач вказаних телеканалів є пропаганда і заклики до зміни конституційного ладу в Україні її територіальної цілісності через застосування насильства та збройних сил Російської Федерації на території суверенної України та Автономної Республіки Крим, поширення сепаратистських звернень до Російської Федерації за допомогою, у тому числі, військовою, обґрунтування російськими політиками, державними посадовцями та представниками громадськості Російської Федерації використання збройних сил в Україні, а також планів щодо можливостей приєднання до Російської Федерації територій, які належать Україні, розпалювання міжетнічної та національної ворожнечі», - йдеться в обґрунтуванні позову.

 

Наприклад, 1 березня о 22:28 на телеканалі «НТВ-Мир» Нацрада зафіксувала трансляцію документального фільму «Острый Крым», темою якого була історична, культурна, етнічна та юридична безпідставність приналежності Криму до території України, розпалювання міжнаціональної ворожнечі.

 

В ефірі передач «Прямой эфир» (ефір 3 березня) та «Специальний кореспондент» (4 березня) телеканалу «РТР-Планета», за даними Нацради, поширювалась інформація, яка пропагує війну, міжетнічну та національну ворожнечу, національну нетерпимість, обґрунтовувалась необхідність втручання Росії у внутрішні справи суверенної України.

 

1 березня на телеканалі «Россия 24» Нацрада зафіксувала пряму трансляцію позачергового засідання Ради Федерації, присвячену наданню дозволу Президенту В. Путіну на використання російських військ в Україні. У своїх виступах члени Ради Федерації обґрунтовували застосування сили проти суверенної держави України.

 

11 березня на цьому телеканалі, за даними Нацради, артист Леонід Ярмольник заявив: «Люди, которые там (Західна Україна) живут, мне кажутся странными в том смысле, что им кажется, что они кого-то ненавидят, кого-то не любят. На самом деле, они не любят себя, не любят своих детей».

 

5 березня на телеканалі «Первый канал. Всемирная сеть» у передачі «Вести», початок трансляції о 19:00, за даними Нацради, було оголошено про те, що в Україні продовжуються загрози російськомовному населенню. Для прикладу було наведено ситуацію у Львові, у якому, відповідно до коментаря ведучого, готуються до погромів російськомовного населення, аналогічних тим, які проводили нацисти під час окупації у роки Другої світової війни.

 

За даними «Чорноморської телерадіокомпанії», м. Сімферополь, станом на 6 березня 2014 року на частотах телерадіоорганізації незаконно почалось мовлення російського інформаційного телеканалу «Россия 24».

 

«Передачі новин телеканалів "НТВ-Мир", "РТР-Планета", "Россия 24" та "Первый канал. Всемирная сеть" ("Вести", "Сегодня", "Время") розповсюджували інформацію про події в Україні, яка є упередженою, необґрунтованою, та незбалансованою, що є порушенням вимог Європейської конвенції про транскордонне телебачення та Закону України "Про телебачення і радіомовлення"», - наголошує позивач.

 

За період з 1 по 13 березня в ефірі вказаних телеканалів жодного разу не подавалось альтернативної думки громадян Росії та України, представників медійної галузі цих держав або коментаря офіційних осіб України про події в Україні, що суперечить світовим стандартам журналістики і має на меті не поширення інформації, а відверто пропагандистський вплив на свідомість громадян України, підкреслює Нацрада.

 

Позивач надав до суду запис програм і передач телеканалів «НТВ-Мир», «РТР-Планета», «Россия 24» та «Первый канал. Всемирная сеть» на окремих носіях на підтвердження своєї позиції.

 

Нагадаємо, 11 березня Національна рада з питань телебачення і радіомовлення висловила вимогу до провайдерів програмної послуги до 19.00 11 березня припинити ретрансляцію у своїх мережах передач російських телеканалів «Россия 24», ОРТ («Первый канал. Всемирная сеть»), «РТР Планета», «НТВ-Мир». Втім, офіційного рішення з цього приводу Нацрада поки що не приймала, оскільки не проводила засідання. 13, 14 і 17 березня регулятору не вдавалося провести засідання через відсутність кворуму.

 

Станом на 17 березня 384 українські провайдери (з понад 700) припинили ретрансляцію телеканалів «Россия 24», «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР-Планета» і «НТВ-Мир» на території України.

 

«Телекритика»

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі наших відвідувачів:

    +Додати
    * тільки для зареєстрованих користувачів
     введіть код:


    Читайте також:
    НОВЕ НА «ТЕЛЕКРИТИЦІ»
    14:08 24.06.2016
    Алексей Бондаренко для «Телекритики»